1 Ekim 2012 Pazartesi

Diş Buğdayı Daveti


Diş buğdayı yapmak, çocuklar ve büyükler için büyük bir eğlencedir. Şimdi şimdi moda olup gündeme gelmesi biraz masraflarıyla ortaya çıkıp göze alıcı gelmesinden olabilir belki. Çünkü bazıları bu iş için hem fazlasıyla zaman, hem fazlasıyla bütçe ayırıp bunu küçük bazen de büyük bir partiye dönüştürüyor. Bence bizim geleneklerimizden olduğuna bakarsak baby showerdan daha kıymetli olması gerekir. Belki de onun için süsleyip püsleyip öne çıkarmaya çalışıyoruzdur ya neyse.
Çook eskilerden beri gelenek olan diş buğdayı bebeğin ilk dişi çıktıktan sonra bebeğin aile efradı, arkadaşlar, akrabalar (hangisini isterseniz), ya da hepsi bir araya gelerek diş buğdayı yaparak kutlanır. Düğünlerde baştan aşağı taneli şeyler dökülmesi, yenidoğanın ev ziyaretinde  yumurta -şeker - un verilmesi gibi taneli olması, bebeğin hayırlı bereketli ömürlü olmasına, devamı gelecek sağlam dişlerinin olması adına hazırlanır.


Yörelere, geleneklere göre de ufak değişiklikleri vardır. Genel anlamda diş buğdayı, buğday, nohut ve kuru fasulye haşlanarak hazırlanır. İkram sırasında tatlı ve tuzlu yemek isteyenlere göre malzemeler bulunur. Hane içinde okunan Kuran ve edilen duadan sonra çocuğu oturtup üzerine bir bez tutarak başından aşağı buğday dökerler. Bu dökülenlerden bir kısmını diş sayısı kadar ipe dizip kolye yaparlar. Sonra önüne meslek simgeleyici eşyalar koyup çocuğun sırayla neyi alacağına bakarak aldığı eşyaya göre gelecek biçerler. :)
(Şimdilik aklıma gelenler bunlar. Farklı şeyler de varsa bildiğiniz, yorumlarda belirtirseniz sevinirim. )


Bizim küçük hanımın ilk dişi ablasının doğum gününde çıktı. Ramazan, Bayram, insanların müsait olması derken biraz erteledik. Çok şafşata, cümbüş, renk kalabalığı sevmediğim az çok biliniyordur. Pembeyi, çiçeği, böceği ve kalbi de azar azar 2 kız annesi olduktan sonra sevmeye başlamışımdır zaten. Benim için ufak  da olsa değişiklik ve detaylar önemlidir.


Tabii ki esinlendiğim yerler oldu. Hiç diş buğdayı partisi görmemiş olsaydım, diş şeklinde hediyeler hazırlamazdım mesela. Gelelim hazırladıklarımıza..
Eminönü'nde yem satan yerlerden 'insan yiyecek' diyerek 1 kg buğday aldım. :) Diş buğdayını sade haşladım. Haşlarken içine tuz veya şeker eklemedim. 10 - 15 kişilik misafirlere 1 kg diş buğdayı sunduğumuz plastik kuplarda yeterli geldi. Tuz, kara biber, limon suyu,  tuzlu ve ekşi sevenler için. Tatlı sevenler için de nar, ceviz ve renkli leblebiler hazırladım.


İkram standlarına kurabiyeler ve lokum, şekerler yerleştirdim. Tutacaklarını keçeden hazırladığım dolgulu dişleri kurdeleyle bağlayarak süsledim.  Alt kat Damla Çikolatalı Kurabiye. Üst Kat Çaylı Kurabiye..


Cezerye, Cevizli Sucuk, Narlı Sucuk ve Badem Şekerleri... Yemek öncesi çocuklardan uzak tutmakta fayda var. 


Diş şeklinde buzdolabı magnetleri..


Zehra'nın dişli önlüğü, diş sac bandı ve sabah hazırlayıp takmasını unuttuğum kolyesi. Anneanne ve babaanne için diş broşlar, ablası ve bana da diş tokalar hazırladım. Biz sadece Kuran okuyup, dua ettikten sonra, önüne eşyalar yerleştirdik Zehracıkın.. Önce Kuran'ı sonra makası aldı. Ben dini bütün bir kız olup, kurdeleler kesip, açılışlar yapacağına yordum. :)


Hamur işlerimiz:
Ispanaklı Rulo Börek
Daha güzelini hiç görmediğim annemin Erzurum keteleri.. 


Salatalar:


Kete aslında bir çok memleketin kendine özgü hazırladığı bir hamur işi. Anneminkiler hem meşhur, hem kıymetlidir. Ellerine sağlık, sağolsun. 


Dereotlu Poğaça; Tereyağlı ve kabartma tozuyla.. Çekirdekli çekirdekli...


Ispanaklı Börekler Mantarlı ve Kırmızı Biberli olmak üzere iki çeşit.. Gerçi kete varken böreğin sadece bir kısmı yendi..

Benim sade - süslü hazırlıklarım bunlar. Çok güzel bir gündü, gelen herkesin ayaklarına sağlık. Çok teşekkür ediyoruz.
Bu arada bu diş temalı görseller ufak çapta girmek istediğim bebek ve küçük çocuk odası aksesurları işinin de girizgahı olsun. Nasip olursa çocuk odaları için hazırladığım süsleri sipariş alıp satmak istiyorum. Değişik ürünler de var ama önce biraz görselimizin dolması lazım. Hadi bakalım hayırlı olsun...

14 yorum:

  1. İzmirde diş buğdayının içine yıkanmış temizlenmiş metal para konur.Kimin tabağına çıkarsa o kişi bebeği baştan ayağa giydirir hediye alır.Ellerinize sağlık sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet o da var dogru ya. İftarda yemegin icine dugme saklamistim ama kimseye cikmadi..

      Sil
  2. Ne güzel olmuş herşey ellerine sağlık. Ufaklığın dişleri de hayırlı olsun :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İnsallah onumuzdeki sene sen de gorursun Ozge. İnci gibi dislerin, guzel guzel davetlerin olsun..

      Sil
  3. Herşey çok iştah açıcı ve nefis görünüyor.Ayrıca keçeden dişlere bayıldım.Ellerine, emeğine sağlık.Zehracığın inci tanesi gibi dişleri olsun inşallah.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dis pastacisi, kurabiyecisi disi begenir tabi;)) tesekkurler...

      Sil
  4. o kadar lezzetli ve iştah açıcı gözüküyorlar ki acıktım :)
    ellerinize sağlık ben de yeğenim için yapayım istiyorum güzel fikirler verdi sağolun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bence yapin. Zira yigen bir ozge candir;)

      Sil
  5. iyi ki orada değilmişim. yoksa hepsinden yer patlardım. herşey harika görünüyor

    YanıtlaSil
  6. reyyancım Allah hayırlı uğurlu etsin . kolaylıkla sağlıkla çıksın dişleri zehranın..diş hediği denir bizim memlekette de.cocukluğumu o güzel zamanları hattırlattın yazdıklarınla..
    cok coşkulu kutlanırdı yapılan buğdaylı şölen..
    sevgiler
    sana gelemeyip mahçup olan ve gelmek isteyen aplan reyhan (isbaktan)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Reyhan abla, siz ayarlayın bana haber verin yeter. Sürekli ertelerseniz hiç gelemezsiniz söyleyeyim..

      Sil
  7. hepsi haria şeyler. Allah hayırlı uğurlu etsin inş. biran da ben de oğluşum için yapmak istedim. Hemen doğsun istedim....:))

    YanıtlaSil
  8. Her şey ama her şey harika görünüyor emeklerinize sağlık...
    Sevgiler...

    www.gonuluncelezzetler.com

    YanıtlaSil
  9. Ne zamandır blog bile gezemiyorum:( neler neler kaçırmışım. Ne güzel olmuş masan. Ellerine sağlık.
    Herşey o akdar sade ve şık ki, bu işte çok başarılı olacağına kalpten inanıyorum. Hayırlı uğurlu olsun. Herşey gönlüne göre olsun:)

    YanıtlaSil